Elektromos töltés

Hazai helyzetkép 
A Jövő Mobilitása Szövetség folyamatosan gyűjti az információkat az iparági és magán szegmensben lévő szereplőktől. Magyarországon az elektromos autók számának növekedésével párhuzamosan több mint 2147 nyilvános töltési helyszín érhető el. (frissítve: 2023.04.26.)

A munkahelyeken, valamint az otthonokban a gépjárművek töltésének indítása napi pár perces feladat. A villámtöltő és gyorstöltő hálózat kiépítettsége biztosítja az ország átjárhatóságát a kisebb akkumulátorkapacitású gépjárművek számára is. A városok zajterhelése, a CO2 kibocsátás csökkentése egy tisztább és élhetőbb lakókörnyezetet teremt. A felelősen gondolkodó cégek és önkormányzatok egyre nagyobb számban követik, támogatják a jövő mobilitását, a városok zöld közlekedését a fenntarthatóság érdekében.

Az elektromos töltés ára

Az elektromos járművek - legyen az roller, robogó, motorkerékpár vagy autó - töltésének ára fontos tényező, miközben környezetbarát működésük is hatással van környezetünkre.
Zöld energiával, napelemekkel termelt árammal töltött gépjárművek üzemeltetése a leginkább költséghatékony módja a közlekedésnek. 
Sokan mégis a parkolási díjfizetés alóli felmentés miatt választják, mert jelentős mértékű megtakaritást jelent, miközben kevesen tudják, hogy az otthon töltés ára egy elektromos autó esetén csupán 600-1200 Ft/100 km költséggel jár.


Elektromos autók töltése

Az autók töltése két módon lehetséges: az egyik az autóba épített fedélzeti töltő, ami a konnektoros (váltóáramú=AC) hálózatról működik, a másik a közvetlen egyenáramú töltés, amit kizárólag villámtöltő (DC) töltőoszlopok szolgáltatnak.

A töltési lehetőségek közül kiemelten fontos az otthontöltés, melyre minden elektromos autó képes. Az otthoni 230 voltos váltóáramú hálózatról éjszakénként feltölthető az autó. Az otthontöltés akár 1 fázisról is működtethető, de ebben az esetben csupán 2,3kW – 3,7kW teljesítménnyel tölthető a gépjárművek akkumulátora, így egy kisebb, 30-32 kWh akkumulátorkapacítású autó teljes feltöltéséhez 13-16 óra szükséges. A hálózati töltőáramot a hálózat védelme érdekében a töltőkábelbe épített készülék korlátozza 10–16A áramszintre.

Amennyiben rendelkezésre áll 3 fázis, akkor üzembe helyezhető olyan külső töltőegység („garázstöltő”) is, mellyel a maximális töltési teljesítmény 7,4kW-ig, vagy akár 22kW-ig emelhető. 7,4kW-tal egy 30-32 kWh kapcitású akkumulátor már 4-5 óra alatt feltölthető.

Nagyteljesítményű töltőpontokat több töltőhálózat is biztosít, ezek használatával az ország átjárhatósága megoldott. A töltési pontok kapacitása 22 kW-tól egészen 350 kW-ig terjed. Az egyenáramú (DC) gyorstöltők 50 kW-tól indulnak, ezekkel 20%-os akkumulátor töltöttségi szintről 20-40 perc alatt is feltölthető 80%-ra az autó akkumulátora.
Korszerű elektromos autók 100 kW teljesítménnyel is tölthetők, így akár 5 perc alatt is fel tudnak venni 100 km-re elegendő energiát.