Elektromobilitás

Történeti háttér

Az elektromobilitás kezdetének tekinthető a világ első elektromos hajtású autómodellje, amit 1828-ban Jedlik Ányos magyar mérnök épített meg.
A 100%-ban elektromos járműveket különböző meghajtású formákkal kombinálják, így az akkumulátor mellett az üzemanyagcellás (hidrogén) elektromos autó is biztosítja, hogy a jármű teljes életcikusa során, a működése helyszínén nincsen károsanyag kibocsátás.


100%-ban elektromos meghajtás

BEV - Battery Electric Vehicle - akkumulátoros elektromos járművek kizárólag elektromotorral hajtott akkumulátorral rendelkeznek.  
A meghajtását elektromotor(ok) - az autókban akár három is - végzi(k), amit egy akkumulátor lát el energiával. Az akkumulátor töltését külső forrásból kell biztosítani, de természetesen fékezéskor vagy lejtmenetben is hasznosításra, visszatöltésre kerül az energia, ami a következő kigyorsításnál felhasználhatóvá válik.


Helyzetkép

Magyarországon több mint 12.597 tisztán elektromos gépjármű futott 2021. január 31-én a hazai utakon. 2020-ban a világon 3,1 millió új, 100%-ban elektromos meghajtású autót helyeztek üzembe, amely 41%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az elektromos autók részaránya elérte a 4,91%-ot az újonnan értékesített autók piacán.

Jogszabályi háttér

Az elektromobilitás törvényi szabályozását a parlament 2019. július 9-én fogadta el, és a közúti közlekedésről szóló törvény kiegészítéseként (45. §) 2019. október 1-től helyezte hatályba.